SUPERWIZJA PRACY SOCJALNEJ
Superwizja pracy socjalnej jest usługą świadczoną na rzecz pracowników instytucji pomocy społecznej. To metoda uczenia, narzędzie rozwoju służące zdefiniowaniu i wyeliminowaniu problemów pojawiających się w pracy z klientem. To dwustronny proces pomagający poszerzyć świadomość, rozwijać umiejętności, osiągać lepsze wyniki.
Celem superwizji pracy socjalnej jest poprawa jakości pracy pracowników merytorycznych, zwiększenie skuteczności pracy z rodziną oraz zadowolenia z wykonywanej pracy.
Superwizja daje pracownikom możliwość analizy własnej pracy z klientem w gronie innych specjalistów. Umożliwia szerszy wgląd we własne emocje związane z pracą na rzecz drugiego człowieka, daje bezpieczną płaszczyznę do uczenia się nowych rozwiązań. Jest miejscem na refleksje nad dylematami etycznymi pojawiającymi się w pracy.
W dobie zwiększających się oczekiwań społecznych wobec pracowników socjalnych oraz innych grup zawodowych w obszarze szeroko rozumianego wsparcia społecznego - asystentów rodziny, opiekunów i terapeutów w domach pomocy społecznej, pracowników organizacji pozarządowych z obszaru pomocy społecznej, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej, kuratorów, członków zespołów interdyscyplinarnych, wzrasta rola i znaczenie superwizji pracy socjalnej.
Superwizja to rozwój, który umożliwia poprawę jakości pracy. Pomaga obiektywnie ocenić swoje działania, spojrzeć z dystansu na własne postępowanie, odpowiedzieć na pytania: „jak wykonuję swoją pracę”, „czy skutecznie pomagam klientowi”.
Superwizja służy również osobom kierującym organizacją pomocy społecznej - pomaga podtrzymywać wśród personelu dążenie do realizacji celów organizacji, pomaga w przestrzeganiu przepisów, ułatwia zachowanie standardów i norm zawodowych oraz utrzymuje dobre relacje pracownicze. Zatem jej rola jest ogromna.